Aseen käsittelyä ja myös sitä tarkkuutta ja nopeutta oppii tietenkin ensisijaisesti ampumaradalla ja muissa lajikohtaisissa harjoitteissa. Täydentämään on kuitenkin tullut myös virtuaaliseen (VR) ja lisättyyn (AR) todellisuuteen perustuvia harjoittelumenetelmiä.
Näiden voidaan kasvattaa harjoittelumääriä sikäli kun rataa ei ole käytettävissä, tai jopa luoda harjoitteita joiden järjestäminen käytännössä on haastavaa. Jälkimmäisiin kuuluu esimerkiksi poliiseille suunnattu Active Shooter training, jossa ammuskelija pysäytetään virtuaalimaailmassa simuloidussa skenaariossa.
Myös puolustusvoimat ovat kehittäneet VR-harjoittelua. Ilmavoimien puolella lentosimulaattorit ovat olleet arkipäivää jo pitkään. Maavoimien joukkuetoimintaan taas on saatu inspiraatiota lukuisista suosituista ampumapeleistä, joita on saatavilla myös VR-laitteille sovellettuna.
VR-pelit ovat tietenkin pääsyy laitteistojen yleistymiselle myös kotona. Eli teknologia on myös metsästyksen ja ammuntaurheilun harrastajien ulottuvilla.
Yksi Pratical-lajin VR-sovellus on USPSA:n (United States Practical Shooting Association) kehittämä PractisimVR. Tämän avulla voi osallistua useisiin oikeita ratoja simuloiviin kisoihin kotoa käsin.
Ampumatekniikan lisäksi turvallista aseenkäsittelyä opettaa puolestaan Urban Carry Holstersin Urban Carry VR Academy.
Suomessa virtuaalista ampumaharjoittelua on selvitetty ainakin Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa, Nikke Tapanaisen Opinnäytetyössä. (linkki pdf-tiedostoon). Tavoitteena oli kehittää HTC Vive laitteelle yhteensopiva ampumaratasimulaattori.